ترنم شیدایی

پنجره تاریکی ...

ترنم شیدایی ...

رهایی از تنهایی ...

اینستاگرامم : n.naeime

n.naeime@outlook.com

با خواندن کامنت های مردم در پیج رامبد جوان به این نکته ی دردناک پی بردم که مردم ِ ما اصلا تفاوت بین " طنز " و " توهین کردن " را نمی دانند . وقتی نویسنده ای متن طنز می نویسد یعنی می خواهد با نگاه طنز و شوخی یکی از معضلات ِ اجتماعی را بیان کند تا با شوخی و اغراقی که در متن گنجانده آن را در ذهن مردم ملموس تر و ماندگار تر کند .
دیشب شقایق دهقان در اجرایش تفاوت بین زنان و مردان را اعلام کرد . قصدش از گفتن ِ آن تفاوت ها اصلا بالابردن شخصیت زن و متمدن نشان دادن ِ آن ها نبود . فقط می خواست به مردم بگوید : " تو رو خدا اینقدر نگاه سطحی نداشته باشید که چون تو زن هستی .... یا چون تو مرد هستی ... . " بعد تعجب می کنم که مطلب به این سادگی را خیلی ها نفهمیده اند و هی در کامنت ها نوشته اند : " به مردها توهین کردند . زن ها را متمدن نشان دادند و ما مردها را ... . " و چند تا فحش هم کنارش گذاشتند تا بیشتر خودی نشان دهند !!!!!!
در اجرای سجاد افشاریان هم همین اتفاق افتاد . خیلی ها گفته بودند به شیرازی ها توهین کردند . توهین بد نشان دادن ِ یک گروه از مردم است . تشبیه کردن ِ آن ها به چیزهای دیگر است !!!!!
به نظر من گاهی اوقات زیادی جدی هستیم که متوجه طنز و شوخی در گفته های دیگران نمی شویم . برای خودم هم بارها اتفاق افتاده است . وقتی یک داستان طنز در جلسه ی داستان نویسی می خوانم عده ای انتقاد می کنند که نه اصلا اینطوری هم که شما نشان دادید نیست ، اغراق کرده اید !!!! آیا طنز چیزی جز اغراق است ؟!!! خب اغراق نوشته ی طنز را قوی تر و بهتر می کند !!! یا وقتی در گفته های خودم با زبان طنز می گویم : " خواهر شوهر باید بدونه عروسشون کجا رفته ، چی کار می کنه !!! " همه طوری به من نگاه می کنند انگار واقعا همچین خواهر شوهری هستم !!!! حالا باید یک ساعت هم به آن ها توضیح دهیم که : " به قرآن شوخی کردم ! "
به قول هوشنگ مرادی کرمانی طنز نوشته ای است که به لب ، خنده آورد ، به دل غصه و به ذهن فکر !!!
و به نظر خودم ، طنز فقط نوشتن ِ خاطرات بامزه ای که برای خودمان اتفاق افتاده نیست . طنز حتی از واقعیات بیرونی هم تشکیل نشده است . طنز این است که با اغراق و تخیل ِ خودمان یک معضل اجتماعی را به شکل شوخی و طنز نقل کنیم . حالا چرا بعضی ها در برابر نوشته های طنز اینطور جبهه می گیرند ، اصلا درکشان نمی کنم .
  • ۹۴/۰۶/۲۷
  • نعیمه :)

نظرات (۳)

سلام
مفید و خوب بود
واقعا همینطوره
به وبلاگ بنده هم سر بزنید
پاسخ:
سلام !
ممنون ! :)
متاسفانه همینطوره ...
همیشه عده ای هستن که اینطور فکر میکنن...
مثل اجرای آقای جوان تو برنامه بعضی ها که بعدش خیلیا اعتراض کردن که چرا به سیستانی ها توهین کردین ...
پاسخ:
اوهوم اون برنامه یادمه ! باید یه برنامه ای بسازن که تو اون برنامه فرق " طنز " و " توهین کردن " رو به همه یاد بدن !!
در بین دوستان من که شوخ طبعی فقط مختص ادمایی که ادای دیگران و در میارن و مسخره میکنند وقتی راجع به یه مسأله کلی یه چیزی و با اغراق بگی همه زود جبهه میگرن که نه تو اشتباه میگی و به قول تو یه ساعت باید توضیح بدی که آقا بزررگنمایی هم جزئی از طنزه و اتفاقا مسخره کردن و ادا دراوردن اصلا شوخ طبعی نیست
پاسخ:
آره دقیقا ! از نظر بعضیا مسخره کردن دیگران اصلا توهین نیست ! :|||||کلا بعضیا برعکس فکر می کنند !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی